Socha Panny Márie má predstavovať najmä dva dôležité aspekty: život na kolenách a úctu k Eucharistii.

19.01.2025

V rozhovore pre anglickojazyčné vydanie Aleteia Javier Viver hovorí o svojej osobnej ceste, výzvach byť katolíckym umelcom a spojení medzi umením a modlitbou.
Madrid (kath.net/Aleteia/jg)


Javier Viver je španielsky umelec, ktorý tvorí predovšetkým sakrálne umenie. Jeho preferovanými médiami sú sochárstvo a fotografia. Jeho najznámejším dielom je pravdepodobne mariánska postava "Panna Mária z Hakuny".


Aleteia mala rozhovor s umelcom o jeho práci, viere a oddanosti Márii. (Pozri odkaz na konci článku)
Viver dal na niekoľko rokov k dispozícii svoj ateliér katolíckej laickej organizácii Hakuna. Na konci tohto obdobia José Pedro Manglano, kňaz, ktorý organizáciu založil, poveril Vivera vytvorením súsošia Matky Božej, ktoré by vyjadrovalo charizmu organizácie. Má predstavovať najmä dva dôležité aspekty: život na kolenách a úctu k Eucharistii.


Východiskovým bodom pre Viver bol obraz iného umelca, na ktorom Mária objímala veľkého hostiteľa. Pri pohľade na tento obrázok ho napadlo zobraziť Máriu tehotnú. Pre Pannu Máriu je niečo úplne prirodzené objímať svoje brucho a zároveň "plod svojho lona" Ježiša. Mária bola počas tehotenstva "živým svätostánkom", hovorí Viver.


Jeho myšlienkou bolo vytvoriť sochu, s ktorou by sa ľudia spojili veľmi jednoduchým spôsobom. Preto zvolil aspekt materstva a gesto objímania. Tvár je tvárou jednoduchej ženy, ktorá je hlboko v modlitbe a premýšľa o tom, koho nosí vo svojom lone, vysvetľuje Viver.


Hotová socha sa tešila veľkej úcte, počnúc Španielskom, najprv v Európe, potom v Latinskej Amerike, Číne a Spojených štátoch. Dnes je kópia sochy Panny Márie prítomná na každej svätej hodine, ktorú organizuje Hakuna. Prezentácia sa neobmedzuje len na Hakunu, ale oceňujú ju aj ľudia mimo organizácie.


Vivers Studio dostalo toľko posudkov, že ich umelec začal zverejňovať na svojej webovej stránke.  https://artmadeinheaven.com/


V rozhovore s Aleteiou zdôrazňuje, že v konečnom dôsledku nie je dôležitá socha, ale skôr prítomnosť Márie. Ak ho umiestnite do stredu domu, začne to pôsobiť. "Urobím svoju časť, ktorou je malé semienko, a Panna Mária vyjde z ateliéru a už má svoj vlastný život. Vytvára priamy vzťah s každým, kto sa naň príde pozrieť alebo sa pomodliť," hovorí doslova.


Svätá Mária zohráva dôležitú úlohu aj na jeho osobnej ceste. Viver pripisuje jej vplyvu, že si vo svojej profesionálnej kariére vybral umenie a venoval sa sakrálnemu umeniu.... s tým úzko súvisí Viverova duchovná cesta, v ktorej ústrednú úlohu zohráva aj úcta k Márii.


Pri práci na soche Panny Márie je Viver vždy konfrontovaný s dvoma protichodnými cieľmi. Na jednej strane by mal divák ľahko nájsť prístup k postave. Na druhej strane musí vyžarovať niečo nadprirodzené, čo diváka presahuje.


Viver verí, že obrazy sú pre vieru nevyhnutné. Nie je to len otázka estetiky, ozdoby alebo dekorácie, ale súčasť viery, hovorí. Pre kresťanov je inkarnácia podstatnou súčasťou ich viery. V inkarnácii sa neviditeľné stáva viditeľným a ľudským a blízkym nám. Pre kresťanov je všetko ľudské cestou k stretnutiu s Bohom. To je vyjadrené v portrétoch, ktoré boli vytvorené v kostole, hovorí.


Umenie v kostole bolo od začiatku formou modlitby. Prví kresťania sa zhromaždili a spievali žalmy, ako uvádzajú Skutky apoštolov. Svoju vieru vyjadrujú hudbou, slovom, poéziou, obrazom a architektúrou.
Odkaz na článok s obrázkami na Aleteia (anglicky):Ako Mária zmenila život tohto katolíckeho umelca 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky